FIKRAH MERENTASI JAMAAH. Alhamdulillah, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA'RUF WAN NAHYU 'ANIL MUNGKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka pada hari ini, tertubuhnya banyak jamaah, persatuan dan NGO yang bernaung di bawah nama Islam.
Dari sudut positifnya, banyak manfaat dan kebaikan ke arah perkembangan Islam melalui jamaah yang telah wujud ini terutamanya dalam negara ini. Walaupun begitu, banyak jugak perpecahan yang berlaku dalam kalangan ahli jamaah yang bodoh, jumud, ego, nak tunjuk pandai dan masih mentah. Banyak jugak kritikan daripada ahli jamaah yang masih jahil terhadap jamaah yang besar contohnya dalam masalah tamrin, usrah dan program sirr tanpa pengetahuan pihak pentadbiran IPT.
Realiti ini berlaku di kampus terutamanya dalam kalangan mahasiswa Pengajian Islam dan hal ini telah menyebabkan timbulnya pro dan kontra. Kontra berlaku dalam kalangan mahasiswa yang tidak faham dan jumud serta bodoh dalam masalah ini. Ada jugak mahasiswa yang dipaksa berbaiah dan mengikuti program yang dijalankan oleh jamaah yang berhubungan dengan pihak perwakilan mahasiswa di kampus sehingga menyebabkan rasa tidak senang dalam kalangan ahli keluarga. Hal ini berlaku terutamanya dalam kalangan mahasiswa di kampus.
Wasilah dan manhaj dakwah serta tarbiah yang berbeza-beza inilah kadang-kadang menyebabkan berlakunya perselisihan antara ahli-ahli bawahan dalam jamaah. Program-program yang dilaksanakan selalu diboikot oleh ahli-ahli jamaah yang tidak sehaluan. Latihan kepimpinan dan baiah dalam jamaah jugak ada yang tidak berpuas hati. Sikap ahli jamaah yang ego dan jumud beginilah yang boleh menjahanamkan Islam itu sendiri. Apabila disoal, banyaklah jawapan bodoh yang diberikan untuk mempertahankan jamaah yang diperjuangkan. Tak usahlah nak syok sendiri.
Inilah reality yang berlaku dalam kampus terutamanya dan dalam kalangan masyarakat umumnya. Masing-masing dengan fikrah yang berlainan. Sepatutnya jamaah-jamaah yang kecil, masih mentah, chokia, bodoh dan bengong ini hendaklah bernaung di bawah jamaah yang besar dan sudah lama serta berpengalaman dalam mamperjuangkan Islam untuk melakukan pembaharuan ke arah kebangkitan Islam terutamanya dalam Negara ini dan bersama-sama bergerak untuk gerak-kerja Islam.
Dalam berdakwah menyampaikan Islam, tidak perlulah berdakwah atas nama jamaah, berdakwahlah atas nama Islam. Sebab itulah slogan ‘Fikrah Merentasi Jamaah’ hendaklah dijadikan pegangan dalam kalangan semua ahli jamaah Islam. Dalam Negara yang aman ini, sampaikanlah Islam secara terbuka. Di atas bahu setiap umat Islam, terpikulnya satu bebanan, tanggungjawab dan amanah yang sangat berat iaitulah, memperjuang dan mempertahankan agama Allah dan ajaran rasul-Nya.
Biarlah apa jenama sekalipun jamaah yang kita ikuti, yang penting perjuangan dan fikrah serta aqidah tetap bersama. Tak perlulah berbanga-bangga dan ekstrem dalam mempertahankan jamaah yang diperjuangkan, perjungkanlah Islam di atas manhaj yang diajar oleh Islam itu sendiri. , Gerakan Islam membesar dalam hari-hari akhir ini begitu pantas. Fikrah kita juga tersebar dengan meluas dan cergas.
Ramai cerdik pandai dan manusia yang berkebolehan menyertai dan mendokong dakwah ini. Atau mereka bersimpati dengan tujuan dakwah ini. Kita hendaklah pandai memanfaatkan kepakaran yang ada agar memberikan pulangan yang positif kepada dakwah.
Maka setiap dari kalangan kita ada kemampuan dan kepakaran atau kelebihannya. Maka setelah dia memahami Manhaj al-Quran dan al-Sunnah ini hendaklah dia dibawa ‘ke tengah’ dalam memberikan sumbangan terhadap masa depan dakwah ini.
Semoga Allah mengikhlaskan niat kita semua. Semoga sahabat-sahabat sekelian mampu pulang dan bekerja dengan lebih ikhlas dan bersungguh sehingga cita-cita dakwah tercapai.

Posted by Abu Bukhari on Sunday 8 May 2011
categories: edit post

0 comments

Post a Comment

Demi Masa

Kalendar

Mutiara Kata

Laman Chat

My Blog List

Followers