Salah satu penyakit pergerakan islam moden adalah adanya perpecahan parah yang kita saksikan antara bahagian-bahagiannya yang beragam. Masing-masing merasa kebenaran itu hanya ada dalam jamaahnya sahaja, sedang di luar jamaahnya hanyalah kesesatan. Yang dapat masuk syurga dan selamat daripada api neraka hanya dimonopoli oleh anggota jamaahnya sahaja, hanya dia sahaja yang merupakan ‘kelompok yang selamat’, selain itu termasuk kelompok yang sesat!
Seolah-olah wabak penyakit perpecahan sudah berpindah dari sekitar umat ke sekitar pergerakan Islam. Itulah yang banyak dikeluhkan oleh para tokoh pergerakan yang bersemangat dan ikhlas dalam memperjuangkan Islam dan pada ketepatan metodenya. Keluhan ini akan makin panjang jika sikap fikiran jamaah ini tidak berubah dan selalu memotong semua jalan untuk menemukan pendekatan hakiki yang dapat mempersatukan seluruh jamaah yang ada.
Saya mengatakan pendekatan, tidak mengatakan persatuan, kerana saya tidak menyangkal adanya berbagai jamaah yang berkhidmat untuk islam. Saya tidak bernafsu agar semua jamaah itu bergabung dalam satu jamaah sahaja, dihimpun dalam satu wadah dan dipersatukan oleh satu pimpinan. Ini satu mimpi indah, tetapi untuk merealisasikannya akan menghadapi berbagai rintangan yang tidak mudah diatasi kecuali kalau manausia sudah boleh menjelma menjadi malaikat yang bersayap.
Kiranya keragaman itu tidak ada salahnya, jika ia merupakan keragaman dalam jenis dan kekhususan bukan keragaman dalam sengketa dan selisih yang tiada akhirnya.
Pertama: Ada jamaah yang mengkhususkan diri untuk memurnikan aqidah dari khurafat, kemusykilan dan membetulkan aqidah kaum muslimin sesuai dengam kitab al-Quran dan Sunnah.
Kedua: Ada pula jamaah yang mengkhususkan dirinya untuk menyempurnakan peribadatan, membersihkannya daripada bid’ah dan tahyul dan menyedarkan orang pada ajaran agamanya.
Ketiga: Ada yang menggarap masalah keluarga dan kaum wanita dan menyeru kepada mereka agar kembali kepada ajaran syariat, memakai pakaian muslimah, menghindari diri dari dandanan yang dilarang, campur-baur dengan lawan jenis dan menjauhkan diri dari keruntuhan moral.
Keempat: Ada yang berjuang di bidang politik iaitu memperjuangkan aspirasi Islam melalui arena pemilihan umum untuk menghadapi parti-parti yang sekular.
Kelima: Ada yang mengkhususkan diri dalam bidang pendidikan atau kerja sosial lainnya, berjuang dengan sungguh-sungguh dan tidak mengenal lelah.
Keenam: Masing-masing bekerja dalam bidang-bidang itu secara bersama-sama atau sendiri-sendiri, sesuai dengan kemungkinan yang membentang di hadapannya.
Tidak menutup kemungkinan bahawa sebahagian jamaah itu ada yang bekerjasama dengan para cendekiawan. Berbicara dengan yang pertama, harus dengan menggunakan seni yang dapat membangkitkan perasaan keimanannya. Berbicara dengan yang kedua tentu harus menggunakan akal dan fikirannya terutama dengan orang-orang yang telah tertipu oleh kebudayaan barat dalam kedua sudutnya, baik yang liberalis mahupun yang sosial.
Demikianlah keragaman jamaah itu yang juga bergam dalam kerjanya sesuai dengan perhatiannya dan apa yang menjadi tugas khususnya dan barabg siapa yang mengkhususkan dirinya pada sesuatu, maka dia akan melakukannya dengan baik.
Adakalanya perpecahan itu disebabkan juga kerana keinginan persatuan yang berlebih-lebihan, yang ingin mempersatukan seluruh jamaah islam atau seperti yang dinamakan dengan ‘’Persatuan Pergerakan Islam Antarabangsa’’. Individu atau jamaah yang ijtihadnya yang berbeza atau gerakan yang berlainan, maka ia dituduh telah menimbulkan perpecahan atau keluar dari barisan atau merobek-robek persatuan, menjauhkan keakraban hati. Sikap berlebih-lebihan seperti itu dapat menambah keretakan dan perpecahan yang semakin parah.
Kiranya lebih tepat bila kita mengakui adanya beragam ijtihad, berbagai macam metode berdasarkan perbezaan sudut pandangan, berlainannya cara menyusun tujuan, mempersiapkan sarana, memperhitungkan langkah dalam menghadapi berbagai tentangan dan rintangan yang ada, sehingga persatuan dan kesatuan yang diinginkan akan tercapai, kerana persatuan dan kesatuan yang diinginkan akan tercapai, kerana masing-masing merasa pendapatnya dihormati dan dihargai.

Hal seperti ini Nampak lebih baik dan bermanfaat dengan syarat masing-masing berbaik sangka terhadap yang lain, saling bertimbang rasa meskipun dalam keadaan yang berbeza, saling tolong-menolong dan tegur-menegur dalam berbuat makruf dan berdiri dalam satu barisan menghadapi8 masalah-masalah yang besar , iaitu kewujudan Islam dan penentuan hari depannya dan bersatu-padu dalam menghadapi serangan musah, baik dalam bentuk Yahudisme, Salibisme, mahupun berupa Komunisme, Kapitalisme dan Sekularisme. Dan hendaklah selalu mengingat firman Allah yang bermaksud,
‘’ Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang di jalan Allah dalam satu barisan seolah-olah mereka suatu bangunan yang tersusun rapat’’
(as-Shaf:4)

Menjadi kewajipan tokoh-tokoh pergerakan Islam dewasa ini supaya berusaha keras mengadakan pendekatandan persesuaian antara berbagai jamaah Islam yang berkarya demi kejayaan Islam, yang di dalamnya terdapat para pemuda yang berpendidikan tinggi di Negara-negara arab terutama dari jamaah-jamaah yang saya sebutkan ini:
1. Jamaah Ikhwanul Muslimin
2. Jamaah as-Salafiyin
3. Jamaah al-Jihad
4. Jamaah Tabligh
5. Hizbut Tahriril Islam

Hendaknya para pemikir Islam dan tokoh-tokoh jamaah ini diundang untuk mengadakan pertemuan dan diskusi yang bertujuan untuk mencari titik persamaan di antara mereka, yang dapat menyatukan jurang perbezaan yang selama ini merupakan penyebab perpecahan mereka. Hendaknya semua pihak melunakkan sikap dan debat dalam membicarakan hal-hal khilafiah yang tidak mungkin dapat diatasi, memperbaiki syak wasangka masing-masing dalam hal yang tidak dapat disesuaikan, baik dalam pendapat mahupun dalam kerja, dan menghasilkan kertas kerja atau dokumen kehormat yang dapat dijadikan landasan oleh semua pihak dan memungkinkan semua pihak berdiri dalam satu barisan hadapan dalam menghadapi musuh-musuhnya, yang jumlahnya sungguh ramai, dengan kekuatan senjata yang sungguh canggih dan kemampuan serta strategi yang sempurna.


Satu tindakan yang sangat keliru menurut pendapat saya jika membesar-besarkan dan melebar-lebarkan jurang sesama kita padahal semuanya sama berdakwah menyeru manusia ke jalan Allah. Menjadi kewajipan bagi kita semua untuk memperkecil perbezaan, mempersempit jurang pemisah dan berusaha menghilangkan cara curiga-mencurigai.

Saya yakin, ‘’Dua Puluh Kaedah’’ yang dicanangkan oleh Imam Hasan al-Banna dan yang dijadikan dasar untuk mempersatukan fahaman para jamaah-jamaah Islam, yang pernah diserahkan pertama kali kepada persatuan jamaah agama di Mesir, agar boleh dijadikan dasar persamaan sikap dan pendirian, untuk menghilangkan perpecahan dan saling mencurigai, yang disusun dengan penuh hikmah dan keadilan. Kaedah itu dapat dijadikan pedoman dalam berbagai pertemuan di antara jamaah-jamaah tersebut, jika memang sama mempunyai niat yang baik. Di samping itu masuk ada kaedah, ‘’al-Manar az-Zahabiyah’’ yang terkenal, yang antara lain mengatakan: ‘’Kami akan bekerjasama dalam hal yang telah kami sepakati dan member alas an kepada mereka dalam hal apa yang masih kami perselisihkan.’’


Saya belum pernah melihat seseorang yang lebih bersemangat dan bersungguh-sungguh ingin mempersatukan jamaah yang bekerja untuk Isla, lebih dari asy-Syahid Hasan al-Banna, yang dalam berbagai kesempatan selalu menyeru umat Islam dengan cara yang paling lunak dan menggugah hati, antara lain seperti yang dikatakannya dalam ‘’Risalah Muktamar Keenam’’

‘’Sikap kami terhadap berbagai lembaga Islam yang berbeza sikap dan pendapatnya, kami tetap menganggap mereka saudara, kami mencintai mereka, saling tolong-menilong dan bekerjasama dengan semuanya. Kami berusaha sekuat tenaga untuk mendekatkan setiap titik pandangannya dan mempertemukan selisih fahamnya, sehingga kebenaran (al-Haq) memang di bawah naungan kerjasama dan cinta kasih. Jangan sampai antara sesama kita terjadi perselisihan fiqh dan perpecahan mazhab, kerana agama Allah itu mudah dan tidak seorang pun yang dibina oleh agama itu, melainkan dimenangkan-Nya. Allah s.w.t telah berkenan member taufik kepada kami untuk memperjuangkan kebenaran dengan sistem yang lunak, menarik hati dan menenangkan fikiran, Insya Allah. Dan kami yakin akan tiba waktunya kelak di mana pada waktu itu semua nama, gelaran, perbezaan formal dan garis-garis pemisah teori akan sirna dan lahir sebagai gantinya kesatuan mantap, yang akan mempersatukan barisan Muhammadiyah, di mana pada waktu itu sudah tidak ada lagi melainkan saudara muslimin, yang bekerja untuk Islam dan berjihad fi sabilillah, seperti dalam firman-Nya, yang bermaksud:

‘’Barang siapa mengangkat Allah, Rasul-Nya dan orang-orang mukmin menjadi walinya, maka sesungguhnya hizbullah itulah yang menang.’’

(al-Maidah: 56)

Pergarakan Islam tidak boleh mengabaikan individu-individu yang kuat bekerja di lapangan dakwah, meskipun mereka bekerja secara sendirian, hanya mempunyai pengaruh dalam lingkungannya dan pada murid-muridnya dan mereka masing-masing mempunyai sekolah dan pengikut. Sudah tentu ramai di antara mereka yang jujur dan ikhlas, yang mampu menggerakkan pendapat umum dan mengarahkannya, jika mereka mahu dan didukung oleh pengarahan yang tepat.


Seruan kita menyusun organisasi kolektif moden berencana tidak beerti kita harus mengesampingkan orang-orang yang bekerja di luar bingkai organisasi itu. Adakalanya di antara mereka ada yang mempunyai alasan yang tersendiri atau rintangan baik material mahupun immaterial, yang menghalanginya untuk bergabung ke dalam organisasi kolektif moden itu meskipun telah menjadi kewajipan moralnya untuk berjuang dengan fikirannya dengan hati dan tenaganya, untuk untuk mendukung setiap organisasi kolektif yang bertanggungjawab terhadap agama Islam, meskipun secara rasmi dia tidak menjadi anggota organisasi tersebut.


Hal yang serupa dilakukan juga terhadap beberapa orang yang bersih dan ikhlas terhadap dakwah Islam, yang kebetulan bekerja dalam berbagai lapangan formal, seperti di Pusat Islam, Lembaga Keamanan, di masjid-masjid, dalam university-universiti Islam dan lain-lain. Mereka juga jangan diabaikan hanya kerana mereka itu terikat dengan pemerintah. Mungkin saja mereka memberikan pengabdiannya yang besar dan penting kepada Islam, berkat pengalaman dan kesempatan yang dimilikinya.

(Dinaqalkan dari buku ‘’Di mana Punca Kelemahan Umat Islam Masa Kini’’ oleh Syeikh Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi.)

Posted by Abu Bukhari on Wednesday 11 May 2011
categories: edit post

0 comments

Post a Comment

Demi Masa

Kalendar

Mutiara Kata

Laman Chat

My Blog List

Followers